«

»

Procedury ISO

pisanie proceduryProcedura (za normą terminologiczną ISO 9000) to: określony sposób realizacji działań lub procesów.

Czyli jest to swego rodzaju przepis – CO, KTO i JAK ma zrobić daną czynność objętą procedurą.

Zwykłe przepisy kucharskie są właśnie tego rodzaju procedurą:
odmierz 0,5 l. mleka, dodaj 1 kg mąki, wymieszaj i włóż na 45 min. do piekarnika o temperaturze 220 C.

Procedury ISO to nic innego jak takie przepisy kucharskie – dotyczą tylko oczywiście innych tematów.

Jakich?

Wg ISO 9001 wymagane jest bezwzględnie udokumentowanych 6 procedur.

Procedury – obowiązkowe:
1) nadzorowanie dokumentów
2) nadzorowanie zapisów
3) nadzorowanie wyrobów niezgodnych
4) audity wewnętrzne
5) działania korygujące
6) działania zapobiegawcze

Norma opisuje, co mają one zawierać.
Mówi jednak – CO, nie mówi – JAK to udokumentować.

I co ważne: „udokumentowane” nie zawsze znaczy „na papierze” – mogą to być procedury w wersji elektronicznej /pliki/ lub na innym nośniku.

Często koniecznym – prócz obowiązkowych – może okazać się opracowanie innych procedur i instrukcji roboczych, które będą regulowały czynności produkcyjne, nadzorcze, zakupów itp.

To, ile procedur powstanie w Twojej firmie – zależy od Ciebie.
Uważaj tylko, żeby nie popaść w drugą skrajność i nie zacznij wszystkiego regulować procedurami – ich duża liczba i szczegółowość mogą czasami krępować działania, zamiast je usprawniać. Nie ma sensu pisać procedur dla czynności oczywistych i powszechnie znanych. Pewnie znasz opowieści o procedurach typu „jak włączyć komputer” lub „jak zgasić światło w pomieszczeniu biurowym”…

Jak pisać procedury?

Właściwa odpowiedź brzmi: jak najprościej i zrozumiale.

To jest klucz do tego, żeby procedura nie stała się jeszcze jednym dokumentem, który zamiast być stosowanym – leży w szufladzie.
I przysłowiowy pies z kulawą nogą do niej nie zajrzy – chyba, że Pełnomocnik przed auditem jednostki certyfikującej.

Na początku też należy powiedzieć, że nie ma jedynego właściwego wzoru pisania procedur.
O tym mówi sama norma ISO 9001 we wstępie, że „nie jest jej celem ujednolicenie dokumentacji”.

Każda firma jest inna i ma inną kulturę organizacyjną – musi sama zdecydować, jaka forma dokumentowania procedur będzie dla niej najbardziej odpowiednia.

Mimo tego są pewne ogólne zasady, co procedura powinna zawierać.

Niezależnie od układu jaki przyjmiesz, pamiętaj: procedura zawsze będzie mówiła:

- CO trzeba zrobić

- KTO to ma zrobić i ew. KIEDY

- JAK to ma być zrobione – jeśli uznasz za stosowne.

Odpowiedź na te pytania -  niezależnie od układu, wzoru, formatu itp.-  pozwoli procedurze spełnić swe zadanie.

Jeśli nie wiesz jak zabrać się do pisania procedur – polecam mojego e-booka „Jak pisać procedury ISO”.

 

 

Komentarze:

Podobało się? Podziel się ze znajomymi:
  • services sprite
  • services sprite
  • sledzik
  • gadu gadulive

O autorze

Robert Rakowiec

Audytor wiodący systemów zarządzania: jakością, środowiskowego i bhp. Przeprowadził liczne audyty certyfikacyjne oraz w nadzorze z ramienia jednej z wiodących jednostek certyfikacyjnych na rynku polskim. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem systemów zarządzania jakością. Wdrożył wymagania norm ISO 9001, ISO 14001, ISO 13485,PN-N-18001 w kilkunastu organizacjach; w tym w firmach produkcyjnych, usługowych oraz urzędach administracji publicznej. Absolwent Politechniki Gdańskiej Wydziału Zarządzania i Ekonomii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Current ye@r *

  • RSS